Magento 2 tips en tricks voor het beste resultaat.

Inmiddels is Magento 2 al een tijdje in handen van Adobe, bekend van Photoshop, Illustrator, InDesign en verschillende andere professionele ontwerp en web tools. Adobe kocht Magento 2 destijds om de strijd aan te gaan met andere giganten zoals Salesforce welke ook investeerden in Online e-commerce oplossingen.

Magento 2 introductie

Hoewel Adobe vooral investeert in de online en enterprise variant van Magento 2 zijn er ook vele functies en verbeteringen te zien in de laatste Magento 2 Open Source versies.

Magento 2 Open Source is niet voor iedereen geschikt. Magento heeft standaard (out-of-the-box) vele features en toepassingen die voor niet iedereen even bruikbaar zijn. Het gebruik van Magento is daardoor voor de beginnende gebruiker soms een flinke opgave.

Vergeleken met concurrenten is het gebruik soms zelfs wel een beetje overweldigend te noemen. Er zijn zoveel mogelijkheden dat de beginnende gebruiker er in zou kunnen verdwalen.

Voor een kleine shop met weinig producten die in 1 land en 1 currency werkt kun je zelfs stellen dat Magento 2 een beetje een overkill is en niet direct de beste keuze lijkt.

Magento 2 adviseren wij voor de grotere winkels met 3000+ artikelen, een ERP wat gekoppeld moet worden en/of multi-storing waarbij je vanuit 1 administratie paneel meerdere landen of merk soorten wilt gaan voeren. Daarin maakt Magento écht het verschil, multi-storing en multi-currency stores met een grote catalogus en een hoge noodzaak aan beveiliging. Met Magento werk je vaak in een team met verschillende lagen van invloed op de web winkel.

Magento 2 tips & tricks: Thema

Belangrijk in Magento 2 is als eerste de selectie van je “Basis Theme”. Dit bepaald niet alleen hoe je webwinkel eruit ziet maar ook hoe makkelijk het is om snel wijzigingen door te voeren. Kies je voor een volledig custom theme, dan nog adviseren wij hierbij het standaard theme “Luma” als parent theme aan te houden. Hiermee garandeer je dat eventuele aangekochte plugins of cruciale security items werken en gratis zijn te updaten.

Een iets uitgebreidere maar ook een goede optie is om het theme “Porto” als parent te gebruiken. Hiermee kun je veel ontwikkeltijd en kosten schelen aangezien dit theme al veel leuke opties heeft die je kunt bedienen in de administratie. Let er wel op dat je met extra functies ook meer code op je webshop inlaad en daarmee strak gekeken moet worden naar de snelheid van Magento 2 bij oplevering en productie.

Je kunt met Porto theme verschillende pre-made layouts/templates kiezen en zelfs een gehele webshop opbouwen met minimale hulp van een developer.

Omdat Porto een zeer grote gebruikersgroep heeft, kun je ook steeds nieuwe verbeteringen verwachten zoals extra layouts en snelheid plus security verbeteringen. Bijna alle plugins hebben daarnaast een “Porto” layout waarmee je ook je favo checkout en cart plugin kunt aanzetten zonder daarbij je developer te hoeven bellen.

In de handen van een goede ontwikkelaar is Porto snel en flexibel, maar is minder geschikt voor een onervaren partij. Door de vele mogelijkheden kun je Porto ook gemakkelijk stuk maken met als resultaat een trage shop of onstabiel gedrag.

Magento 2 tips & tricks: Modules/Plugins

Magento 2 is standaard erg compleet, waar concurrenten 15-20 plugins/modules nodig hebben, heb je met Magento 4-5 plugins nodig om hetzelfde resultaat te bereiken. Dat scheelt enorm in stabiliteit en veiligheid. Net als bij alle andere concurrenten waarbij self-hosted solutions aangeboden worden komen plugins/modules altijd met een risico.

Top 3 beste Magento 2 module developers

Bij deze onze top drie van module developers. Dat betekend niet dat iedere module foutloos is en je nog steeds goed moet opletten, maar bij alle drie deze module makers is de service zeer sterk mocht er iets zijn. Van module conflicten oplossen tot niet-goed-geld-terug garanties, deze makes zijn betrouwbaar en reageren snel.

Natuurlijk zijn er meer betrouwbare module makers maar met 10 jaar Magento ervaring kan ik wel zeggen dat deze module developers kwa codering en service in geval van issues veruit de beste zijn.

Magento 2 tips & tricks: Magento 2 developers

Belangrijk bij het uitzoeken van je development agency is natuurlijk de prijs-kwaliteit verhouding. Als Magento 2 specialist komen we vaak klanten tegen die met een ‘kapotte’ webwinkel bij ons komen. Hierbij zijn de meest gehoorde klachten:

  • Verkeerd gecodeerde items die de store onbetrouwbaar/onstabiel maken, iets wat we vaak horen bij klanten die zelf proberen te outsourcen naar India of met freelancer.com.
  • Niet responsief genoeg bij problemen, soms wel doorlooptijden van twee weken bij een urgent probleem zijn gehoord.
  • Een trage webwinkel als gevolg van slecht gedaan onderhoud, of slechte bouw van een thema.
  • Niet genoeg kennis van zaken voor de uitbereiding van een webwinkel

Bij het uitzoeken van een goede Magento 2 developer vraag dus altijd naar voorbeelden van huidige klanten en bekijk deze kritisch. Vooral de catalogus moet intuïtief werken en de cart en checkout snel en vloeiend te bereiken zijn. Een goede Magento 2 partij ontwikkeld niet alleen web winkels maar weet ook veel van up-selling, conversie en andere sales verbeteringen.

Een Magento 2 webshop laten maken kan een dure onderneming worden met de verkeerde Magento 2 partij. Wees eerlijk tegen jezelf en de development partij wat jouw effort is en je verwacht van de ontwikkel partij kwa effort en budget.

Magento 2 tips & tricks: Magento 2 snelheid

Magento 2 in een complex systeem dat gemakkelijk kapot is te maken met verkeerde coderingen. De nummer 1 klacht is daarom vaak dat een webshop niet snel genoeg laad. Magento 2 gebruikt veel geheugen om te laden en is daarom niet/minder geschikt voor gebruik op een goedkope en/of shared hosting. Onze ervaring is dat Magento 2 wel echt een (Virtual) Dedicated Server (VDS) nodig heeft voor optimale prestaties.

  • Amazon AWS is een prima host voor Magento 2. Maar er zijn meerdere goede partijen die bij voorkeur een goede VDS oplossing. Wij hebben zelf veel ervaring met AWS en vanwege zijn flexibiliteit en mogelijkheden vinden wij deze host de beste.

Met een snelle host heb je de grootste problemen kwa snelheid al voorkomen, maar een tweede grote issue is het thema. Of liever gezegd het gebruik en codering daarvan. Magento 2 is wanneer juist gebruikt je beste vriend, maar wanneer er onjuist gebruik van gemaakt wordt je ergste vijand. Het uitzoeken van een goed thema en developer zijn hier de key. Zoek een ervaren partij die weet wat hij doet.

Staar je niet blind op de Google Core Web Vitals data, bij Magento 2 zijn er verschillende redenen waarom Google’s Pagespeed en dergelijke je super snelle winkel alsnog een 60 score geven. Gebruik het zeker om problemen te vinden maar bij Magento 2 hoeft een hoge score niet te betekenen dat je winkel ook werkelijk snel is, evenals een lage score niet hoeft te betekenen dat je web winkel traag is.

Een complexe Magento 2 store met vele plugins en externe scripts zoals chats, screen recordings en andere meet plugins kan gewoon snel gemaakt worden. Laat je niet gek maken doordat er veel developers zijn die niet weten wat ze doen in Magento 2 land. Bekijk maar eens dit voorbeeld van onze klant BUNZL met hun verzendverpakkingshop webwinkel. Volledig customised, met alle plugins voor marketing doeleinden aan met een normaal thema (Porto) als parent en zoals je ziet: super snel.

Hier nog wat meer gedetailleerde tips om de snelheid van je Magento 2 store hoog te maken

  • Zet met Varnish caching aan
  • Zet met Redis caching aan
  • Track je code en code requests met New Relic om evt memory leaks op te pikken
  • Track je bezoekers en real-life laadtijden met HotJar
  • Test zelf real life veel, na iedere wijziging
  • Zorg dat de Magento 2 CRON loopt zodat je cache ed automatisch geleegd worden
  • Zorg dat basis dingen zoals juiste image formats en sizes types goed zijn ingevoerd
  • Lazy loading aan voor alle images behalve de bovenste (Zoals slider images als je die hebt)
  • Gebruik een CDN als je meerdere landen target
  • Zorg dat je scripts laad als je ze nodig hebt, niet op iedere pagina
  • Verwijder modules (niet alleen uitzetten) die je niet nodig hebt
  • Defer scripts/laad scripts in footer die niet voor je eerste laad uiterlijk nodig hebt

Heb je het bovenstaande goed in orde en draai je dit op een AWS hosting dan kun je zelfs de meest complexe gigantische stores gewoon snel laten gaan zonder issue.

Ik hoop dat we je geholpen hebben met de bovenstaande tips, we zullen in volgende berichten nog dieper ingaan op Magento 2 en deze vergelijken met concurrenten zodat jij een weloverwogen beslissing kunt nemen of Magento 2 bij je past.

Kom je er zelf niet uit of kom je er niet uit met je developer dan kun je ons natuurlijk altijd een berichtje sturen!

Scroll naar boven