Hoe gebruik je Google Ads, alles wat je moet weten.

Google Ads (voorheen Google AdWords) is het grootste online advertentieplatform ter wereld. Zijnde de meest populaire zoekmachine biedt Google deze concurrerende tool aan adverteerders voor de volgende doeleinden:

  • Merkbekendheid opbouwen
  • Toenemend website verkeer
  • Gekwalificeerde leads bereiken
  • Online of in-store verkopen stimuleren

Er zijn verschillende Google Ads-indelingen beschikbaar voor bedrijven

Wanneer online gebruikers zoekopdrachten typen in het veld van de zoekmachine, kan Google betaalde advertenties bovenaan de organische resultaten weergeven. Google brengt een bepaalde vergoeding in rekening aan de adverteerder wanneer mensen op die advertenties klikken. Dit noemen we een Pay Per Click (PPC) model.

In deze blog post wordt uitgelegd hoe Google Ads werkt en wat de best practices zijn om efficiënte betaalde campagnes uit te voeren.

  1. Google-advertenties
  2. De Google Ads-logica begrijpen
  3. Kosten per klik (CPC)

Op Google-advertenties bieden bedrijven op zoekwoorden zodat ze hun berichten kunnen uitzenden. Het platform classificeert de advertenties die op dezelfde zoektermen concurreren, afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de kosten per klik (CPC).

Een voorbeeld: stel dat vijf bedrijven willen dat hun website op de pagina met zoekresultaten wordt weergegeven wanneer gebruikers het zoekwoord ‘google-advertentiebureau’ typen. Elke concurrent definieerde eerder een CPC voor dit specifieke zoekwoord, wat de biedprijs is die ze bereid zijn te betalen elke keer dat een gebruiker op hun advertenties klikt.

Op basis van dit bod berekent het Google-algoritme de positie voor elke advertentie en worden de resultaten dienovereenkomstig geretourneerd. Het doel is om de laagste kosten per klik te betalen en zo hoog mogelijk te ranken.

Bedrijven die hun campagnes op de verkeerde manier instellen, kunnen snel geld verliezen.

Kwaliteitsscore (QS)

Naast de Cost Per Click is de advertentie rangschikking ook afhankelijk van de Quality Score (QS). Ter vereenvoudiging beginnen we met de volgende formule: Advertentiepositie = kosten per klik x kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore volgt een schaal van 1 tot 10 (waarvan 10 het maximum is). Het schat de advertentie kwaliteit op basis van de relevantie tussen de zoekwoorden en de advertentie-inhoud.

Andere factoren zijn van invloed op de kwaliteitsscore, zoals de naleving van het Google Ads-beleid of de gebruikerservaring van de bestemmingspagina. De kwaliteitsscore zal bijvoorbeeld laag zijn als een reclamebureau op billboards biedt op de sleutelzin ‘google-advertentiebureau’, omdat dit zoekwoord niet relevant is voor de branche van het bedrijf.

Google Ads-rangschikking

Laten we de vorige formule als volgt bijwerken om de positie op Google Ads uit te leggen:Werkelijke kosten per klik = (te verslaan advertentiepositie / kwaliteitsscore) + $ 0,01
De toevoeging van “+ $ 0,01” betekent dat adverteerders niet precies betalen voor hun biedingsbedrag. Ze betalen het minst mogelijke om de onderstaande concurrent te verslaan.

Dit systeem werkt als veilingen, behalve dat merken niet weten hoeveel anderen bieden. Daarom lijkt het erop dat hoog bieden de beste strategie is om de beste advertentieplaatsingen te verzekeren. Aan het einde van dit artikel zullen we aantonen dat dit niet het geval is.

Deze formule zegt ook dat hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de bedrijven zullen betalen. Als de QS gelijk is aan 10, beheert het bedrijf de veiling omdat Google verwacht dat deze advertentie gebruikers de beste ervaring zal bieden.

Met andere woorden, het bedrijf met de hoogste kwaliteitsscore betaalt het minst en dwingt zijn concurrenten het meest te betalen. Het betekent dat zelfs kleine bedrijven met een beperkt budget hun Google Ads zichtbaar kunnen maken dankzij hoge relevantie en goede QS.

Google houdt van 8-10 kwaliteitsscores omdat ze geschikte inhoud voor online gebruikers garanderen. Als mensen tevreden zijn met wat ze op Google vinden, blijven ze deze zoekmachine gebruiken. Google zoekt naar gebruikerstevredenheid. Een goede bedrijfsstrategie is om de kwaliteitsscore te maximaliseren.

Samenvattend zijn de belangrijkste succesfactoren voor het rangschikken van Google-advertenties:

  • Kies relevante zoekwoorden die overeenkomen met de zakelijke producten en diensten
  • Kies zorgvuldig de juiste bieding die het budget optimaliseert
  • Maak advertenties van topkwaliteit (inhoud en beeld) voor een goede online ervaring
  • Ontdek de Google Ads-tool

Om aan de slag te gaan met Google Ads, hebben bedrijven het volgende nodig:

  • Een computer met een internetverbinding
  • Een geldig Gmail-adres
  • Een live website
  • Een creditcard voor betalingen

De eerste stap is het maken van een Google Ads-account. Het platform maakt het je gemakkelijk. Na het invullen van een e-mailadres en een website-URL ontvangt het merk een klant-ID.

Vanaf dit punt nodigt Google meteen uit om de eerste campagne in te stellen. Mensen kunnen hun budget, doelgroep en advertentietekst definiëren, of dit deel overslaan om rechtstreeks toegang te krijgen tot het Google Ads-account dashboard.

Een Google Ads-campagne maken

Bij het opzetten van een Google Ads-campagne vraagt ​​de tool om een ​​doel uit een lijst te kiezen, waaronder:

  • Online verkoop
  • Leadgeneratie
  • Website Verkeer
  • Product- en merkoverweging
  • Merkbekendheid & bereik
  • Mobiele app-promotie

Google Ads biedt deze 5 hoofd campagne typen:

  1. Zoekopdracht
  2. Google display
  3. Google shopping
  4. Video
  5. Universele app

De zoekoptie toont tekstadvertenties aan online gebruikers die een Google-verzoek uitvoeren. Ze verschijnen boven de organische zoekresultaten. Het platform brengt de bedrijven in rekening voor elke keer dat iemand op advertenties klikt (als een Pay Per Click-model). Om succesvol te zijn, moeten merken anticiperen op welke zoekwoorden of trefwoorden mensen eerder zullen zoeken. De conversieratio van dit soort advertenties is doorgaans goed omdat de gebruiksintentie hoog is.

Google-display toont visuele advertenties (meestal banners) aan online gebruikers die op internet surfen. Ze verschijnen in het Google Display Netwerk (GDN), dat wereldwijd meer dan 2.000.000 websites omvat. Anders dan bij zoeken, targeten adverteerders mensen op interesse, niet op trefwoorden. Deze optie werkt het beste voor bedrijven die merk- of productbekendheid nodig hebben. Het verkeer en de blootstelling zijn hoog, maar de conversieratio is doorgaans laag.

Op Google Shopping bekijken online gebruikers fysieke productinformatie van een klassieke zoekopdracht. Op de Google Search Engine Result Page (SERP) krijgen shoppers gedetailleerde beschrijvingen nog voordat ze op de advertenties klikken. Dit campagnetype is de beste optie voor retailers die hun voorraad willen promoten, verkeer naar hun e-commerce website willen trekken of hun fysieke winkels willen bezoeken. De conversieratio is uitstekend omdat online gebruikers een hoge koopintentie hebben.

Adverteerders kunnen hun promotievideo’s uitzenden op YouTube (eigendom van Google) en andere sites van video partners. Dit campagnetype bereikt een enorm aantal mensen omdat video’s een populaire vorm van online inhoud zijn. Videoadvertenties werken goed voor naamsbekendheid of campagnes die producten en services promoten. Omdat de meeste mensen ze echter overslaan, is de conversieratio laag.

Google biedt diensten aan om mobiele applicaties te promoten via het universele app-gedeelte. Het omvat Google Play, Google Zoeken, Google Display Network en YouTube. Met deze optie kunnen adverteerders app-installaties of engagementen ontvangen. De kosten per download zijn laag, maar het enorme aantal concurrenten op de markt heeft een negatieve invloed op de doorklikratio (CTR) en de conversieratio (CR).

Voordat je een Google Ads-campagne uitvoert

Mockups horen bij stap #3, vrij dicht bij de laatste fase. We moeten mockups onderscheiden van de 3 andere.

De belangrijkste regel die je moet volgen voordat je een digitale strategie lanceert, is het definiëren van een duidelijk campagnedoel. In 2021 merkten we dat de meeste bedrijven nog steeds geen visie hebben op dit voor de hand liggende onderdeel.

Elke digitale campagne moet een doel hebben. Generieke doelen zoals ‘omzet vergroten’ of ‘meer klanten krijgen’ zullen hoogstwaarschijnlijk mislukken.

De bedrijfsdoelstellingen moeten specifiek zijn. Je kunt jezelf de volgende vragen beantwoorden voordat je de campagnes uitvoert:

  • Wat werkte wel en niet in eerdere digitale campagnes (indien aanwezig)?
  • Wat zijn onze huidige pijnpunten?
  • Welke doelen willen we bereiken?
  • Welke statistieken moeten we volgen?
  • Hoeveel leads of klanten moeten we maandelijks hebben?
  • Wat is de gemiddelde omzet per klant?
  • Hoe ziet success eruit? (in 1 maand, 6 maanden, 1 jaar)
  • Hoeveel advertentiebudget zijn we bereid te besteden om die doelen te bereiken?

Om succesvol te zijn, moeten adverteerders ook inzicht krijgen in hun concurrenten, hun klanten personas en de markttrends. Al die vragen helpen merken om de beste digitale strategie te bepalen en de juiste kanalen te kiezen.

Tools om aan de slag te gaan met Google Ads

Digitale tools ondersteunen marketeers om de klus te klaren. Als het gaat om betaalde campagnes op Google Ads, moeten adverteerders vooraf een aantal taken uitvoeren. Hier is een snelle checklist:

  • Definieer het doelgroepprofiel
  • Benchmark de concurrentie
  • Mogelijkheden voor zoekwoorden weergeven

Google Analytics & Google Search Console zijn verplichte tools om de prestaties van de website te monitoren en de profielen en het gedrag van bezoekers te analyseren. Bovendien zijn ze gratis en eenvoudig te installeren.

Er zijn tal van tools om de organische en betaalde prestaties van de concurrenten te beoordelen. Ahrefs, SEMrush en Similarweb helpen merken om meerdere websites tegelijkertijd te vergelijken.

Alle hierboven genoemde tools zijn goed voor zoekwoordenonderzoek. Bedrijven kunnen dieper gaan met gratis bronnen zoals Google Keyword Planner, Google Trends, Answerthepublic, Keywordtool.io, Lsigraph of Wordtracker.

Google Keywordplanner

Het is beter om ten minste 2 verschillende tools te gebruiken bij het selecteren van zoektermen voor het weergeven van Google-advertenties. Alle trefwoord databases hebben een aparte bron en de schatting van het zoekvolume is mogelijk niet hetzelfde. De combinatie van verschillende inzichten moet een degelijke analyse opleveren van naar welke trefwoorden de doelgroep op zoek is.

Bedrijven mogen nooit vergeten zich strikt aan het Google Ads-beleid te houden. Elke marketeer moet alle regels minstens één keer lezen en vervolgens de updates volgen. Niemand wil dat advertentieaccounts worden geblokkeerd door Google. Het is buitengewoon moeilijk, soms zelfs onmogelijk, om een ​​account op te heffen.

Google-advertenties optimaliseren

Om een ​​kosteneffectieve Google Ads-campagnestructuur op te bouwen, kun je deze tips volgen:

  • Segmenteer doelgroepen in kleinere groepen en analyseer ze
  • Maak op maat gemaakte advertenties die geschikt zijn voor elke doelgroep
  • Test advertenties door slechts één factor tegelijk te wijzigen
  • Maak een remarketinglijst en target deze
  • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe om irrelevant verkeer te controleren
  • Begin met laag bieden op zoekwoorden en verhoog geleidelijk op basis van resultaten
  • Controleer de prestaties van zoekwoorden ten minste eenmaal per week

Veel marketeers gooien geld weg omdat ze hun campagnes niet volgen nadat ze deze hebben gelanceerd. Om succesvol te zijn, moeten adverteerders hun advertentiegroepen continu optimaliseren en de concurrenten in de gaten houden.

Aan de andere kant moeten merken wat tijd aan hun advertenties besteden om te presteren. Alle nieuwe campagnes moeten een leerfase doorlopen. Het tool-algoritme moet gegevens verzamelen voordat het relevante resultaten oplevert. De leerfase kan 3 dagen tot 2 weken duren, afhankelijk van de branche.

Vind de juiste balans om de prestaties van jouw Google-advertenties te evalueren. Optimaliseer of stop slecht presterende advertenties. Investeer meer in degenen die het goed doen om jouw zakelijke doelstellingen te bereiken.

Google Ads-afsluiting

We hebben bekeken hoe het platform werkt, hoe je een Google Ads-campagne structuur opzet en deelden een paar bruikbare pro-tips om te optimaliseren.

De beste manier om jouw Google Ads-vaardigheden te verbeteren, is door te blijven oefenen. Er is geen kogelvrije of ideale formule om succesvol te zijn op dit platform. De beste marketeers zijn degenen die hun campagnes nauwlettend in de gaten houden en hun advertenties testen.

Neem gerust contact met ons op als je ons team van Google Ads-experts nodig hebt.

Scroll naar boven