Zodra je je website lanceert, moet je online bezoekers aantrekken. Met dit artikel laten we je zien hoe je zonder beperkingen verkeer naar jouw website kunt krijgen. Uitgelegd als een stapsgewijs proces met 6 belangrijke mijlpalen.
#1. Optimaliseer je website
Als het je lukt om online bezoekers naar je website te halen, moet je ze betrokken houden. Om dit te bereiken heb je een responsive & snelle website nodig.
Stel je voor dat je een webpagina opent die een eeuwigheid duurt om te laden. De meeste mensen vertrekken al na 2 seconden wachten. Als je ze dwingt langer te wachten, verdwijnen ze gewoon voorgoed.
Bovendien, als de website niet goed wordt weergegeven op mobiele apparaten, bied je een slechte gebruikerservaring die de prestaties van het online platform negatief beïnvloedt. Zorg er daarom voor dat je dit goed opzet!
Core Web Vitals
De Google Search Console (GSC) is een tool om de technische gezondheid van je website te controleren.
Allereerst wil je controleren of de zoekmachine de webpagina’s indexeert. Je kunt geen duurzaam aantal website bezoekers hebben als Google je niet ziet.
Ga naar de tabbladen coverage & sitemaps om dit te bekijken. Idealiter zou je 0 fouten en alleen geldige pagina’s moeten hebben. Je moet ook het meest recente XML-sitemap bestand indienen.
In het gedeelte “Experience” kun je je webpagina-ervaring en kernwebvitaliteit evalueren. Als niet alles in het groen staat, heb je zeker de hulp van een professionele website-ontwikkelaar nodig om dingen op te lossen.
Andere gratis tools kunnen je helpen de essentiële web vitaliteit van je website te controleren. Probeer de volgende eens:
Zorg ervoor dat niets ervoor zorgt dat zoekmachine bots je website niet kunnen crawlen & houd de laadsnelheid in de gaten.
Website Responsiveness
Gemiddeld bezoeken online gebruikers websites op mobiel meer dan op desktop. In 2019 paste Google mobile-first indexing toe om de trend te volgen. Je moet ervoor zorgen dat je webpagina’s responsive en functioneel zijn op meerdere apparaten.
Er zijn duizenden verschillende schermformaten en apparaat specificaties. Als je je website niet optimaliseert, krijg je waarschijnlijk te maken met kritieke compatibiliteitsproblemen. Sommigen van hen kunnen gebruikers blokkeren of voorkomen dat ze door je domein navigeren.
Neem de tijd om verschillende browsers zoals Chrome of Safari te controleren. Een website kan goed werken op Android-telefoons, maar slecht op iOS-apparaten en andersom.
Als je een nieuwe website bouwt, moet je rekening houden met mobile responsiveness bij het maken van je ontwerp. Als je een oud bestaand domein hebt, ben je misschien bereid om het ontwerp ervan te vernieuwen.
De Google Search Console of software die in het vorige gedeelte van dit artikel wordt vermeld, helpt je bij het bewaken van dit cruciale aspect van jouw website.
#2. Selecteer relevante zoekwoorden
Om verkeer naar je website te krijgen, moet je inhoud publiceren waarnaar online gebruikers op zoek zijn. Met andere woorden, je schrijft en publiceert informatie die beantwoordt aan de marktvraag.
In het digitale tijdperk is het internet verzadigd. Er is overal enorm veel content beschikbaar. Het is een uitdaging om je te onderscheiden van de massa.
Gelukkig zijn er veel manieren om te controleren waar mensen op internet in geïnteresseerd zijn. Deze gegevens zijn gratis beschikbaar. Je hoeft alleen te weten hoe je verder moet.
Zoekwoordonderzoek
Om de meest populaire online onderwerpen te identificeren, moet je zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Bedrijven zouden dit voor elk land en elke taal moeten doen waar ze bezoekers vandaan willen halen.
Houd er rekening mee dat je voor hetzelfde land mogelijk inhoud in verschillende talen en over verschillende onderwerpen moet produceren.
Een van de beste manieren om aan de slag te gaan met het organische zoekwoorden onderzoek, is door de Google-tools te gebruiken. De meeste mensen surfen op internet door te beginnen met een Google-zoekopdracht. Bekijk de platform database om te weten waar internetgebruikers naar op zoek zijn. De volgende tools zijn alle van Google:
- Google Keyword Planner
- Auto-Suggest
- Featured Snippets
- People Also Ask
Bovendien kun je die interesses voor onderwerpen vergelijken met andere tools die niet afkomstig zijn uit dezelfde database. Onze top keuzes voor zoekwoorden onderzoek zijn:
Op basis van deze analyse kun je een lijst met trefwoorden en sleutelzinnen samenstellen die je zullen helpen bij het maken van je content. Daarvoor moet je deze voorlopige lijst wel filteren.
Selectiecriteria voor zoekwoorden
Op dit punt zou je een lange lijst met zoekwoorden moeten hebben. Nu is het tijd om de juiste te kiezen.
Onthoud dat het doel van zoekwoordenonderzoek is om de meest gewenste onderwerpen te identificeren die online gebruikers willen lezen. Daarom moet je je zoekwoord selectie richten op de volgende criteria:
- trefwoord relevantie
- zoekvolume
- gebruiksintentie
- zoekwoord competitie
Relevantie is een van de belangrijkste factoren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je kunt bijvoorbeeld geen inhoud over T-shirts schrijven en publiceren als je smartphones verkoopt. Zorg ervoor dat je populaire zoekwoorden en onderwerpen kiest die passen bij jouw bedrijfsterrein.
De zoekvolumes op trefwoorden geven aan hoeveel mensen maandelijks naar die termen zoeken. Je moet onderwerpen kiezen die voldoende interesse hebben, want het heeft geen zin om inhoud te schrijven waar niemand om geeft. Hoge zoekvolumes impliceren vaak generieke zoekwoorden, terwijl lagere zoekvolumes worden gekoppeld aan meer specifieke. Een goede tip is om de juiste balans te vinden.
De intentie van de online gebruiker maakt het verschil tussen zoekwoorden die informatief zijn en sleutelzinnen die onderaan de funnel staan. Het heeft betrekking op het maandelijkse zoekvolume. In de meeste gevallen leidt een hogere koopintentie tot minder zoekopdrachten.
Je moet een concurrent-benchmark uitvoeren voordat je een definitieve lijst met zoekwoorden definieert. Zelfs als het onderwerp geweldig lijkt, als de concurrentie te hard is, kan het te uitdagend zijn om voor deze term te goed te scoren. Kies redelijke zoekwoorden waarvoor je realistisch kunt concurreren.}
Zodra je je zoekwoorden hebt, optimaliseer je de conte.. Lees het volgende gedeelte om te begrijpen hoe je nu verder moet gaan.
#3. Optimaliseer je content
De lijst met zoekwoorden beperkt de reikwijdte van het werk met betrekking tot de productie van inhoud. Merken moeten blogs, artikelen, product- of dienst beschrijvingen, koppen en titels schrijven die deze zoekwoorden bevatten.
Tegelijkertijd moet het invoegen van zoekwoorden natuurlijk blijven. Doe nooit aan “keyword stuffing”. Google bestraft dit soort strategieën. Het doel is om waardevolle informatie met online gebruikers te delen, niet om de algoritmen van de zoekmachines te bedriegen.
Content schrijven
Het creëren van nieuwe content is geen eenvoudige taak. Het internet staat vol met dubbele webpagina’s van lage kwaliteit. Als je verkeer naar je website wilt leiden, moet je nuttige en unieke inhoud produceren. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Gebruik de geselecteerde zoekwoorden om te identificeren wat de pijnpunten van de online gebruikers zijn. Schrijf webpagina’s die hun vraag beantwoorden. Zorg ervoor dat je waardevolle informatie deelt.
Over het algemeen geldt: hoe meer je schrijft, hoe beter, want het is een teken van expertise en gezag. Wees echter voorzichtig: wazige inhoud presteert niet goed. Bovendien is het niet nodig om een productbeschrijving van 3.000 woorden op je e-commerce website te schrijven.
Proef lees de inhoud voordat je deze live publiceert en vergeet niet te controleren op plagiaat. Zoals eerder vermeld zijn er tal van gratis tools online beschikbaar.
Content optimalisatie en updates
Het schrijven van goede content op basis van populaire onderwerpen is een onderdeel van de SEO-taak. Om verkeer naar een website te krijgen, moeten bedrijven ook hun webpagina’s optimaliseren.
Het begint met de paginatitel. Vanuit het Content Management Systeem (CMS, bijvoorbeeld WordPress) kun je deze info bewerken met een duidelijke en korte beschrijving van waar de pagina over gaat. Houd de paginatitel maximaal onder de 60 tekens, inclusief spaties.
Schrijf een boeiende metabeschrijving (150 tekens inclusief spaties). Op de Search Engine Results Page (SERP) verhogen goede meta beschrijvingen de Click-Through Rates (CTR’s). Het betekent dat meer mensen je website zullen bezoeken.
Structureer de pagina-inhoud met duidelijke en georganiseerde subkoppen. Ze zijn uiterst nuttig voor webpagina scanners die het grootste deel van het websiteverkeer vertegenwoordigen. Bovendien helpen ze de zoekmachines om de inhoud beter te begrijpen.
Een goed artikel moet indien van toepassing ‘evergreen’ zijn. Evergreen-inhoud is tijdloos, wat betekent dat je deze niet elke maand hoeft bij te werken.
Vergeet niet om de inhoud up-to-date te houden. Na 2 jaar publiceren hebben zoekmachines zoals Google de neiging om ze ver weg in hun index te laten verdwijnen.
Laatste tip: dien de nieuwe webpagina’s in bij zoekmachine-indexering. Voor Google hoef je dit alleen maar vanuit het GSC (Google Search Console) te doen. Het is van cruciaal belang om het verkeersvolume van jouw domein te verhogen.
Gratis bronnen
Wie houdt er niet van gratis?
De meeste populaire website bieden een gratis dienst aan zoals een verhelderende nieuwsbrief, of een eenvoudig en handig hulpmiddel.
Om verkeer naar je website te leiden, moet je deze deelbaar en wenselijk maken door een gratis weggever toe te voegen. Het kan van alles zijn dat te maken heeft met de branche, zolang het maar een aanzienlijke waarde heeft voor online gebruikers.
De digitale marketeer Neil Patel haalt bijvoorbeeld het grootste deel van zijn verkeer uit zijn tool Ubersuggest. Mensen gebruiken het graag omdat het handig en gratis is. Denk er eens over na bij het ontwikkelen van je contentstrategie die gericht is op het vergroten van het aantal bezoekers van je website.
#4 Doe marktonderzoek
Om je website verkeer te vergroten, kunt je niet opgesloten blijven in je bubbel. Stap uit je comfort-zone en doe je marktonderzoek!
Jouw merk moet de laatste trends in de branche volgen. Waar is je doelgroep in geïnteresseerd? Wat doen de andere zakelijke spelers? Wat zijn de mogelijkheden om opgemerkt te worden en die mensen om te zetten in website bezoekers?
Benchmark je concurrenten
Soms hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het monitoren van de online activiteit van de concurrent is een solide strategie om te begrijpen waar ze hun websitebezoekers vandaan halen.
Om hun best presterende pagina’s te analyseren, kun je tools gebruiken zoals:
Dit is de informatie die je belangrijk vindt en die je met prioriteit moet beoordelen op de websites van je concurrenten:
- pagina verkeer
- verkeersbron
- backlinks & verwijzende domeinen
- trefwoorden
- pagina inhoud
- gebroken links
Zoek naar de webpagina’s van concurrenten die de meeste bezoekers trekken. Ze zijn je goudmijn. Als ze online gebruikers interesseren, wil je de reden begrijpen waarom. Komt dat door uitstekende content? Of een actiepagina? Is dat omdat dit onderwerp trendy is? Of nuttig?
Weten waar het verkeer vandaan komt, is een kostbare bron van informatie. Bezoekers kunnen afkomstig zijn van sociale-mediaplatforms, andere websites, betaalde advertenties, organisch zoeken of email marketing.
Backlinks & verwijzende domeinen geven websites aan die contextueel dicht bij die van jouw concurrent liggen, en dus mogelijk bij die van jou. Trouwens, als die web eigenaren geïnteresseerd zijn in een link naar de concurrentie, zijn ze misschien bereid om naar jouw website te linken.
Trefwoorden zijn natuurlijk essentieel bij het bouwen van de juiste contentstrategie die bezoekers naar je website trekt. Controleer op welke trefwoorden je top concurrenten ranken. Je moet ze verslaan voor de best presterende.
Het is altijd een goede zaak om te benchmarken wat voor soort inhoud andere websites in jouw branche produceren. Het genereert geweldige ideeën en stelt je in staat om te identificeren wat werkt en wat niet … zonder een cent uit te geven. Laat je concurrenten dat voor je doen en focus je alleen op content die presteert.
Gebroken links zijn een van de beste outreach mogelijkheden. Als een bron verwijst naar het domein van de concurrent met een 404-statuscode, is dat slecht voor hen. Je moet die bronnen bereiken en hen vragen om in plaats daarvan naar jouw bestaande pagina te linken. Ze zullen het er waarschijnlijk mee eens zijn, omdat het voor hen van grote waarde is. Aan jouw kant profiteer jij van een gemakkelijke backlink die zal bijdragen aan het stimuleren van je website verkeer.
Zodra je weet waar je concurrenten staan, bouw je je contentstrategie op en zorgt je ervoor dat je betere content produceert dan wie dan ook op internet.
Ontwikkel een outreach-strategie
Een outreach-strategie is een proces van het ‘bereiken’ van externe media om samen te werken voor wederzijds voordeel. Het is op zoek naar shootouts van je merk.
Hier zijn 5 bewezen outreach-technieken die elke digitale marketeer zou moeten overwegen bij het zoeken naar geweldige manieren om het verkeer op hun websites te vergroten:
- Blog berichten
- influencers & KOL’s
- persbericht
- gemeenschappen, journalisten, forums in jouw branche
- digitale evenementen & webinars
Blogberichten zijn een uitstekende techniek om je website te vermelden en zijn SEO-vriendelijk. Ze bestaan uit het publiceren van inhoud die je zelf hebt geschreven op een relevant domein dat naar die van jou zal linken. Het is een soort “stem” voor je website, en het gaat gepaard met wat gekwalificeerd verkeer.
We zullen nooit genoeg bedrijven aanbevelen die populaire B2C-artikelen verkopen om met influencers samen te werken. Deze beroemde mensen promoten je producten en leiden potentiële klanten door naar je website. We hebben gezien dat domeinen duizenden dagelijkse bezoekers kregen van alleen influencers.
Persberichten (PR’s) zijn vaak duur. We kunnen hun impact op de evolutie van het websiteverkeer echter niet ontkennen. Kies de juiste domeinen die relevant zijn voor jouw website en check de PR voorwaarden voordat je aan de slag gaat.
Het kost tijd om een sterke community op te bouwen of vertrouwen te krijgen van forumleden. Als het je lukt om deze langetermijnstrategie vast te houden, zijn de voordelen voor je websites enorm. Die mensen zullen de pleitbezorger van jouw merk zijn en het delen met hun familieleden.
Ten slotte zijn online conferenties perfect om je expertise te laten zien en je merk te vermelden. Woon proactief evenementen bij die verband houden met jouw bedrijf. De Q&A-secties zijn een andere goudmijn voor website-eigenaren die op zoek zijn naar online bezoekers.
#5 Bouw aan je sociale media kanalen
Social-media kanalen vertegenwoordigen niet zo goed merken als websites of mobiele applicaties, omdat bedrijven die platforms niet bezitten. Ze blijven echter een krachtige manier om organisch verkeer te vergroten.
Mensen hebben de neiging om bedrijven met een profiel op sociale media te vertrouwen. Afhankelijk van je branche ben je misschien bereid om je LinkedIn- of je Instagram-bedrijfspagina te maken.
Aan de slag met sociale media
De meeste merken onderschatten de belangrijkste stap bij het lanceren van een nieuwe sociale fanpagina: de juiste kiezen. Het doel is niet om “een nieuw Facebook-account aan te maken omdat iedereen op Facebook zit”. Bedrijven moeten aanwezig zijn op het sociale mediakanaal omdat het strategisch voor hen zinvol is.
Doe wat onderzoek. Controleer waar jouw doelgroep en potentiële online klanten zich bevinden. Er is geen duidelijk antwoord op deze vraag. Het hangt van veel factoren af, waaronder de branche, de producten of diensten of de leeftijd van je potentiële klanten.
Als je op zoek bent naar netwerken met professionals of nieuwe teamleden wilt werven, dan is LinkedIn wellicht iets voor jou. Als je kleding of reispakketten verkoopt, moet je op Instagram zijn.
Het begrijpen van je publiek is de beste manier om succesvol te zijn met sociale media. Het kiezen van het meest geschikte kanaal is echter niet het einde van de reis.
U moet de verwachtingen van je toekomstige volgers identificeren. Controleer de markt en weet waar ze naar op zoek zijn. Willen ze mooie foto’s? Hebben ze antwoord op hun vragen nodig?
Anticipeer op de verwachtingen van jouw doelgroep, zodat jouw merk hieraan kan voldoen.
Content Marketing op sociale media
Als je klaar bent met de vorige stap, is de volgende stap het opstellen van de contentstrategie.
Begin met je algemene merkoriëntatie & plan voor minimaal een jaar. Segmenteer de agenda in verschillende fasen, afhankelijk van de doelstellingen die je wilt bereiken.
Als je bijvoorbeeld een nieuw merk lanceert, heb je in het begin waarschijnlijk enige bekendheid nodig. Je kunt niet meteen beginnen met een afweging fase. Mensen vertrouwen niet wat ze niet weten.
Vanuit een high-level strategie maak je een contentkalender. Het is een document waarin je alle onderwerpen en berichten plant die je gedurende het jaar zult behandelen. Je hoeft ze nog niet te schrijven. De kalender moet een concept titel bevatten en misschien wat richtlijnen voor de visuele assets.
Afronden en vervolgens dit plan uitvoeren! Nadat je je organische berichten (inclusief tekst en afbeelding of video) hebt gepubliceerd, moet je merk zijn volgers aanspreken en met hen communiceren.
Houd de prestaties van je sociale pagina bij. Beantwoord de vragen van je online gebruikers. Kijk wat goed werkt en pas je plan daarop aan.
Vergeet natuurlijk niet om links naar je eigen website toe te voegen. Een populaire zakelijke fanpagina kan een aanzienlijke hoeveelheid verkeer naar jouw webpagina’s leiden.
#6 Voer betaalde advertentiecampagnes uit
Een effectieve -en kostbare- optie om veel verkeer naar je website te trekken, is door middel van digitale advertenties.
Omdat bedrijven hiervoor een mediabudget moeten overwegen, moeten ze ervoor zorgen dat ze een positieve Return On Investment (ROI) behalen.
Het heeft geen zin om websiteverkeer binnen te halen alleen voor het hebben van website verkeer. Vergeet ijdelheid statistieken. Bekijk hoe je dit verkeer kunt omzetten in betalende klanten.
Als je bijvoorbeeld wilt dat mensen je website bezoeken zodat ze zich kunnen registreren voor een evenement dat je organiseert, plaats dan geen advertenties om ze naar je startpagina te brengen! Leid het verkeer rechtstreeks naar de evenementen pagina.
Er zijn veel betaalde advertentie platforms beschikbaar. Hetzelfde als voor sociale media, je moet het juiste advertentiekanaal kiezen voordat je aan de slag gaat. Geef alleen advertenties weer waar jouw doelgroep zich bevindt en waar deze naar verwachting de meeste interactie zal hebben.
Meet en optimaliseer de advertentieprestaties om ervoor te zorgen dat je een behoorlijke hoeveelheid verkeer naar de website trekt, dat je daarna kunt converteren.
Website verkeer stimuleren
Er zijn verschillende effectieve oplossingen om online bezoekers naar je webpagina’s te brengen. Met uitzondering van de laatste optie (het uitvoeren van betaalde advertentiecampagnes) die je alleen moet implementeren als je inkomsten kunt genereren met je website, raden we je ten zeerste aan om standaard alle eerste 5 manieren te overwegen.
Je kunt het meeste van dit werk zelf doen, zelfs als je geen technische vaardigheden hebt. Voor de rest kunt je contact met ons opnemen!