Hoeveel kosten Instagram advertenties en hoe optimaliseer je ze?

Wat zijn Instagram advertentieprijzen?

Adverteren op Instagram is vergelijkbaar met het weergeven van advertenties op Facebook. Er zijn een aantal verschillen met betrekking tot formaten, plaatsingen en natuurlijk de kosten.

De prijzen van Instagram-advertenties verschillen om verschillende redenen van die van Facebook. Het Facebook-platform, dat sinds 2012 eigenaar is van Instagram, bestaat langer en heeft dan ook een grotere gebruikersdatabase. Er zijn meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers op Instagram in 2022, terwijl Facebook 2,9 miljard maandelijkse actieve gebruikers telt.

De prijs varieert als gevolg van vele factoren. Hier is een basislijn van hoeveel Instagram-advertenties kosten:

Opvallend is dat de CPC op Facebook lager is dan op Instagram. Dit komt omdat Facebook meer op tekst is gebaseerd dan Instagram, dat visueel is georiënteerd. Integendeel, om dezelfde reden is de CPM op Instagram lager dan op Facebook.

Natuurlijk moeten bedrijven die gemiddelden zorgvuldig nemen. Als je adverteert voor producten in een extreem competitief gebied, zoals kleding, is het normaal dat een CPC op Instagram tot wel 4,5 Euro gaat.

Aan de andere kant, als je zowel Facebook- als Instagram-advertenties parallel laat lopen en je merkt dat je CPM-kosten hoger zijn op Instagram, zou dit een rode vlag moeten zijn. Het betekent dat je campagne moet worden geoptimaliseerd.

In deze blogpost zullen we de belangrijkste factoren opsommen en uitleggen die van invloed zijn op de kosten van Instagram-advertenties. Daarna zullen we waardevolle tips delen over hoe je jouw Instagram-advertentieprijs kunt optimaliseren.

Wat zijn de factoren die van invloed zijn op de kosten van Instagram advertenties?

Bij het weergeven van Instagram-advertenties moeten bedrijven rekening houden met de volgende factoren:

  • Bieden
  • Advertentie Relevantie Score
  • Geschat actie percentage
  • Concurrentie
  • Markt industrie
  • Doelgroep
  • Looptijd

We zullen elke factor hieronder kort uitleggen.

Bieden
Het biedingsbedrag is hoeveel je bereid bent te betalen voor een specifiek resultaat (bijv. een klik of een conversie) bij het weergeven van advertenties.

Bij het lanceren van de campagnes moeten alle bedrijven een bod definiëren. Die bedragen zullen concurreren. Op basis van verschillende factoren beslissen Instagram-algoritmen hoe de advertenties aan de platform gebruikers worden weergegeven.

Laten we, om met een concreet voorbeeld te illustreren, zeggen dat je een budget van 1000 Euro hebt om je campagne uit te voeren. Als je één klik waardeert voor 1 Euro (wat betekent dat je bod gelijk is aan 1 Euro ), dan kunt je tijdens deze campagne 1000 klikken verwachten.

Score voor advertentie relevantie
Deze factor meet hoe relevant je advertentie is voor de doelgroep. Elke advertentie die op Instagram (of Facebook) wordt gepubliceerd, moet voldoen aan het advertentiebeleid.

De logica hier achter is simpel. Instagram wil content tonen die relevant is voor haar gebruikers. Dit omvat zowel organisch als betaald publiceren.

Daarom geeft het platform de voorkeur aan advertenties met een hoge relevantie. Hoe beter je advertentie het beleid volgt en resoneert met het publiek, hoe lager het bod dat je betaalt.

Zorg ervoor dat je je advertenties oppoetst. Het bespaart veel geld.

Geschat actie percentage
Instagram berekent de geschatte actieratio op basis van de kans dat gebruikers je advertenties bekijken. Betrokkenheid betekent bekijken, klikken, conversie, etc.

Het platform houdt deze schatting vertrouwelijk. Adverteerders kunnen er alleen een idee van hebben wanneer ze advertenties weergeven en de campagne prestaties volgen.

Deze belangrijke statistiek is van invloed op de kosten van de advertentie. Als het tarief hoog is, wordt het geboden bedrag verlaagd. Naast het kennen van het advertentiebeleid van Instagram, kunnen bedrijven hun geschatte actie percentage op basis van eerdere campagnes maximaliseren.

Concurrentie
Meer dan 200 miljoen bedrijven hebben een bedrijfspagina op Instagram. Slechts 10% van hen geeft advertenties weer op het platform. Het betekent dat er ongeveer 20 miljoen potentiële concurrenten op Instagram zijn. De concurrentie is natuurlijk afhankelijk van de locatie en de producten. Wanneer adverteerders een biedings bedrag voor hun campagne kiezen, confronteert het Instagram-algoritme dit bod met alle anderen. Als een concurrent hoog biedt en een goede advertentie relevantiescore heeft, kan het zijn dat je tijdens jouw campagne meer moet betalen.

Markt en industrie
Afhankelijk van het zakelijke veld, variëren de kosten van Instagram-advertenties sterk.

Dit social media netwerk richt zich op creatieve en betrokken mensen. Bedrijven die Business To Business (B2B) exploiteren, moeten meer uitgeven om hun advertenties te activeren. Integendeel, Instagram-advertenties kosten lager voor Business To Customer (B2C), vooral voor fysieke producten.

Vanwege serieuze concurrentie kunnen advertentieprijzen duurder zijn voor reizen en mode, de toponderwerpen op Instagram.

Doelgroep
De doelgroep zijn alle Instagram-gebruikers die je advertenties te zien krijgen. Hun profielen hebben een aanzienlijke invloed op de advertentiekosten, zoals:

  • Plaats
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • interesses
  • Gedrag

Uit ervaring blijkt dat advertenties die op vrouwen zijn getarget, duurder zijn, omdat ze gemiddeld meer betrokken zijn en meer winkelen dan mannen.

Looptijd
De prijzen van Instagram-advertenties zijn afhankelijk van het moment waarop de campagne loopt. Bij het instellen van advertenties laat de bedrijfsmanager adverteerders hun campagne weergave plannen.

Het is duidelijk dat het meer kost om Instagram-advertenties te laten lopen tijdens vakanties of speciale evenementen, omdat de concurrentie hevig is.

Het is ook goed om te weten dat Instagram-gebruikers doordeweeks meer bezig zijn met organische en betaalde publicaties dan in het weekend. Woensdag en vrijdag zijn de beste dagen om advertenties tegen lagere kosten weer te geven.

Hoe kun je Instagram advertentiekosten optimaliseren?

Met de informatie die hierboven is gedeeld, begrijp je dat een klein budget je er niet van mag weerhouden advertenties weer te geven. Lage biedingen kunnen winnen als jouw advertentie relevant is voor jouw doelgroep en aantrekkelijker is dan die van je concurrenten.

We raden bedrijven aan hun advertentiemateriaal op te poetsen als ze succes willen hebben met Instagram-advertenties. Dit is belangrijker dan de media-uitgaven zelf.

Bovendien deelt Digital Launch Nederland graag professionele tips om je te helpen jouw advertentie prijzen op het Instagram-platform te verlagen:

  • Kies het juiste doel
  • Gebruik alle beschikbare gegevens
  • Poets uw advertentie-visual en bestemmingspagina op
  • Segmenteer je doelgroep
  • A/B-testen uitvoeren

Kies het juiste doel
Veel bedrijven slagen er niet in om geoptimaliseerde advertenties weer te geven omdat ze niet de juiste doelstelling voor hun campagnes selecteren. Een paar van hen hebben zelfs helemaal geen doelen en kiezen willekeurig.

Neem deze stap serieus als je je advertentiekosten wilt verlagen.

Als je bijvoorbeeld een nieuwkomer bent in een concurrerende markt, plaats dan niet meteen conversie advertenties. Instagram-gebruikers hebben geen reden om jouw producten te kopen in plaats van die van gevestigde bedrijven. In dit geval moet je eerst merkbekendheid campagnes uitvoeren.

Zodra je bedrijf voldoende zichtbaarheid en vertrouwen heeft, kun je overwegen advertenties weer te geven om je producten te verkopen.

Gebruik alle beschikbare gegevens
De beste manier om aan de slag te gaan met Instagram-advertenties als je geen gegevens hebt, is door de optie ‘automatisch bieden’ te kiezen. Hiermee kan het platform algoritme voldoende informatie invullen voor toekomstige campagnes.

Zodra je voldoende gegevens hebt, raden we je aan om over te stappen op handmatig bieden. Het vraagt extra inspanning, maar die betrokkenheid loont op termijn altijd.

Aangezien Facebook eigenaar is van Instagram, moet je niet vergeten dat je de Facebook-gegevens (bijv. van de Facebook-pixel) kunt gebruiken om je advertenties weer te geven.

Optimaliseer de advertentie-visual en landingspagina
Zoals hierboven vermeld, is de advertentie relevantiescore cruciaal om de advertentieprijzen op Instagram te verlagen.

Zorg ervoor dat je aantrekkelijke, boeiende, interactieve en geschikte afbeeldingen en video’s maakt voor je doelgroep. Hoe relevanter en creatiever ze zijn, hoe groter de kans dat je er minder voor betaalt.

Om de prijs van Instagram-advertenties te verlagen, overweeg indien mogelijk video’s in plaats van foto’s.

Denk aan je Call To Action (CTA)-knop. Je moet het zichtbaar en aantrekkelijk genoeg maken, zodat je doelgroep makkelijk klikt. Houd de tekst kort (maximaal 1 tot 3 woorden).

Segmenteer je doelgroep
Zoals altijd bij het weergeven van advertenties op elk digitaal platform, geldt: hoe kleiner je je doelgroep segmenteert, hoe nauwkeuriger je target is.

Creëer groepen van ideale klanten, ook wel ‘persona’s‘ genoemd, en ontwerp voor al deze klanten speciale Instagram-advertentiebeelden.

Overweeg om aangepaste en vergelijkbare doelgroepen te gebruiken om je kosten te verlagen en meer conversies te genereren. Aangepaste doelgroepen zijn gebruikers die in het verleden al interactie hebben gehad met jouw merk. Gelijkaardige doelgroepen zijn mensen die nog niet betrokken zijn geweest bij je bedrijf, maar die het digitale platform gebruiken en een vergelijkbaar profiel hebben met de aangepaste doelgroep.

A/B-testen uitvoeren
Als je een campagne voert die dezelfde advertentieweergave aan alle doelgroepen levert, voorkomt je dat je je prestaties optimaliseert.

Als je een campagne uitvoert die twee verschillende advertenties aan dezelfde doelgroep levert, kun je evalueren welke beter presteert en vervolgens de beste kiezen.

Volg dit op Instagram Insights. Maak meerdere advertenties die op 1 enkele factor van elkaar verschillen en optimaliseer gaandeweg. Dit is de beste, zo niet verplichte, manier om je advertentiekosten op Instagram te verlagen.

Is het de moeite waard om Instagram-advertenties weer te geven?

Jawel. Alle bedrijven hebben er belang bij om advertenties op het Instagram-platform weer te geven, of ze nu klein of groot zijn, met een laag of hoog budget.

Het kost tijd om te leren hoe je efficiënte advertentiecampagnes op Instagram uitvoert. Veel bedrijven zijn bang voor de prijzen van Instagram-advertenties. Als je dit artikel aandachtig hebt gelezen, zou je nu meer zelfvertrouwen moeten hebben.

Instagram-advertenties garanderen een van de hoogste Return On Investment (ROI) van alle advertenties platforms, dankzij de betrokken community. Instagram-gebruikers besteden meer dan op enig ander social media netwerk.

Ga aan de slag met jouw advertenties. Neem nu contact op met ons team van Instagram-experts!

Scroll naar boven