Een digitaal marketingplan promoot producten & diensten online via verschillende platforms. Het impliceert het optimaliseren van websites, mobiele applicaties of sociale kanalen.
Digitale marketingstrategie
Het bouwen van een strategie is een noodzakelijke stap voordat een digitaal marketingplan wordt geïmplementeerd. De strategie moet effectieve oplossingen bieden voor elk probleem dat in de zakelijke briefing is vastgelegd.
Om een sterke digitale marketingstrategie te ontwikkelen, moet je denken aan:
- definieer haalbare doelen
- verzamelen van marktgegevens (benchmark van concurrenten, profielen van doelgroepen, zakelijke kansen, enz.)
- bevestig een financiële begroting
Op basis van deze voorlopige informatie kunnen bedrijven een plan opstellen dat alle volgende 6 elementen omvat:
- website ontwikkeling
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- content marketing
- email reclame
- sociale media marketing
- betaalde advertenties
SEO in digitale marketing
SEO is een van de belangrijkste onderdelen van digitale marketing. Het impliceert een langetermijnverbintenis, maar het is de meest kosteneffectieve digitale marketingstrategie om te volgen.
Mensen gebruiken zoekmachines om op internet te surfen. Met SEO krijgen merken, producten en diensten online zichtbaarheid. Met andere woorden, SEO maakt dingen “vindbaar” op internet.
Als mensen je eenmaal online hebben gevonden, moet je ze nog steeds omzetten in betalende klanten. Nogmaals, SEO is de oplossing om dit zakelijke doel te bereiken.
Algoritmen van zoekmachines evolueren voortdurend. Je bedrijf moet de wijzigingen opvolgen om op de hoogte te blijven van Google. Sterke SEO zorgt ervoor dat online gebruikers betrokken raken bij je website.
Digitaal marketingplan
Zodra de strategie is goedgekeurd, is het tijd om het digitale marketingplan te implementeren. Het bevat:
- een roadmap & duidelijke mijlpalen
- een lijst van alle verantwoordelijke personen en belanghebbenden
- de huidige markttrends
- de te bereiken doelen en hun respectievelijke KPI’s
- een benchmark van een concurrent
- een lijst met klant personages
- de uit te voeren taken (idealiter geordend in een GANTT-diagram)
Dit digitale marketingplan kan een langetermijncampagne zijn of een eenvoudigere seizoenscampagne (bijvoorbeeld een verkoop van kerstproducten).
Digitaal marketingplan: intern vs. uitbesteed
Door werk uit te besteden aan een digitale marketingstrateeg in plaats van in-house, vertrouwen bedrijven op het partnerbureau om trends te voorspellen en uitdagingen namens hen aan te pakken.
Linkbuilding & outreachwerk is bijvoorbeeld niet iets dat door een klein team kan worden gedaan. Om de kosten laag te houden, moet u dit bedrijf op grote schaal ontwikkelen.
Veel bedrijven besteden hun contentmarketing uit. De meest voorkomende reden is dat copywriting een tijdrovende taak is die vaardigheden vereist. Blogs, video’s, afbeeldingen en animaties kunnen beter worden geproduceerd door een team van professionals dan door ervaren marketeers.
Een solide digitale marketingpartner dekt al deze behoeften. Zij zijn de beste om geschikte digitale marketingplannen aan hun klanten te leveren.
Een digitaal marketingplan opstellen met een bureau
Bedrijven die hun digitale marketingplannen en campagne-uitvoering uitbesteden, moeten eerst hun projectopdracht communiceren. Doelen, tijdlijnen en budgettering zijn de belangrijkste items die prioriteit moeten krijgen. Op basis van deze informatie kan het digitale bureau adviseren.
Voordat je je digitale marketingplan uitbesteedt, moet u ervoor zorgen dat jouw bedrijf deze externe ondersteuning echt nodig heeft. Er zijn 4 punten om te controleren om een beslissing te nemen:
- hoge interne kosten
- gebrek aan interne vaardigheden
- gebrek aan tijd
- gebrek aan digitale interesse
Als een van deze punten uw bedrijf aangaat, kunt je overwegen om digitale experts in te huren. Heb jij hulp nodig bij het opstellen van jouw plan voor 2022? Stuur ons een bericht