Complete SEO-gids | Wat is SEO, heb jij het nodig en hoe werkt het?

De kracht van SEO begrijpen

De complete SEO gids van Digital Launch. Zoekmachine optimalisatie is de sleutel tot duurzaam digitaal succes. Met meer dan 4 miljard actieve internetgebruikers in 2021, is de wereld meer verbonden dan ooit.

Veel bedrijven uit verschillende branches nemen contact op met Digital Launch over hun SEO. Meestal is de eerste vraag: hoe gaan ze hier mee aan de slag? Alvorens een SEO-campagne te lanceren, dienen bedrijven zich af te vragen of een dergelijke strategie aansluit bij hun bedrijfsdoelstellingen. Investeren in een online marketing bureau dat Search Engine Optimisation uitvoert is zinloos als je snel resultaten nodig hebt. Het is een langdurig proces dat alleen uitstekende resultaten oplevert als je je voortdurend inspant.

In de meeste gevallen zijn de mijlpalen:

  • 3 maanden om de eerste positieve organische resultaten op je website te zien
  • 6 maanden om voldoende autoriteit te hebben en zichtbare grip te krijgen
  • 12 maanden om te genieten van de volledige kracht van organische SEO

Natuurlijk zijn die tijdlijnen alleen ter referentie. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op SEO: branche, seizoensinvloeden, concurrentie, moeilijkheidsgraad van zoekwoorden, updates van het algoritme van zoekmachines, eerdere campagnes, backlinkprofiel, domein leeftijd en autoriteit, enz. In alle gevallen is het veilig om te zeggen dat een efficiënte SEO-strategie diepgaande analyse. We raden bedrijven aan ondersteuning te krijgen van bewezen SEO-experts.

De kracht van SEO

Welke resultaten kunnen we verwachten van SEO?

Het doel van SEO is om zoekmachines te helpen begrijpen waar online pagina’s over gaan. Een website die goede SEO implementeert, verbetert de vindbaarheid op internet.

Door hun websites te optimaliseren, laten bedrijven aan zoekmachines zien dat hun inhoud relevant is voor online gebruikers. Wanneer inhoud duidelijk is en overeenkomt met online zoekopdrachten, hebben zoekmachines de neiging om ze hoger te rangschikken. Het betekent dat SEO websites in staat stelt om online gevonden te worden en meer online bezoekers te krijgen.

In het kort zijn de 2 belangrijkste resultaten van SEO:

  • Hogere keyword ranking op SERP (Search Engine Result Page)
  • Meer websiteverkeer (organisch)

Aangezien de meeste klikken naar de topresultaten gaan, begrijpen we hoe cruciaal het is voor websites om hun webpagina’s te optimaliseren.

Laatste belangrijke opmerking: wanneer je een SEO-campagne uitvoert, moet je ervoor zorgen dat je de juiste statistieken volgt (zoals trefwoord rangschikking en websiteverkeer, zoals hierboven vermeld). Het doel van SEO is niet om binnen enkele weken meer online leads te krijgen. SEO is een lange termijn strategie. Nieuwe klanten zullen zeker komen, maar niet eerder dan maanden. Bedrijven die snel veel klanten nodig hebben, zouden in plaats daarvan online advertenties moeten overwegen. Strategieën zoals PPC (Pay Per Click) zijn op de lange termijn niet zo kosteneffectief als SEO, maar op de korte termijn werken ze goed.

Hoe werken zoekmachines?

Om een ​​bullet-proof SEO-strategie op te bouwen, is het cruciaal om te begrijpen hoe zoekmachines webinhoud crawlen en indexeren. Laten we ons concentreren op Google, aangezien het de wereldwijde markt domineert, behalve in China (Baidu) en Rusland (Yandex). De algoritmen van zoekmachines zijn verschillend, maar de hoofd logica blijft voor iedereen hetzelfde.

Robot Crawlers (ook wel “spinnen” genoemd) doorzoeken constant alle online beschikbare inhoud. Google-bots halen een paar webpagina’s op en volgen de links om nieuwe pagina’s te ontdekken, enzovoort. Klassieke analogie: stel je een metrosysteem voor, met robots die alle stations bezoeken, en je hebt een idee van hoe ze het internet doorzoeken. je begrijpt ook het belang van links in dit proces. We zullen er later in deze gids meer over vertellen.

Het enorme aantal webpagina’s dat op internet beschikbaar is, verandert voortdurend. Digitale inhoud wordt ook continue bijgewerkt. Daarom moeten Google-spiders alle URL’s keer op keer bezoeken om alle recent gepubliceerde inhoud te overwegen. De verzamelde gegevens worden opgeslagen in de index van de zoekmachine, een enorme database die afkomstig is van de bots.

Tegelijkertijd stellen mensen zoekopdrachten in op zoekmachines. Ze voeren een trefwoord of een sleutelzin in (bijvoorbeeld op Google). Vervolgens wordt de index met alle gegevens die door de spiders zijn verzameld, opgevraagd voor de meest relevante inhoud. Het belangrijkste doel van Google is om de gebruiker het beste antwoord te geven. Nu hangt het “beste antwoord” af van extreem complexe algoritmen. Niemand kan precies voorspellen hoe zoekmachines hun resultaten zullen retourneren. SEO-experts moeten de trends volgen om up-to-date te blijven en proberen te anticiperen.

We noemen ‘ranking’ de manier waarop Google de inhoud ordent op relevantie. En de “Search Engine Result Page” (SERP) laat zien hoe Google de beste antwoorden op de zoekopdracht rangschikt.

Samenvattend, terwijl robots continu het internet doorzoeken, doet de zoekmachine:

  • Verzamel de vraag van de gebruiker
  • Vergelijk de zoekopdracht met de gegevens die zijn opgeslagen in de index
  • Rangschik de inhoud die overeenkomt met de zoekopdracht
  • Lever de beste resultaten voor de zoekopdracht in de SERP

Zoekwoorden en trefwoorden

Zoekwoorden zijn essentiële componenten in SEO. Dankzij het vorige gedeelte begrijp je hoe webcrawlers werken. Wanneer gebruikers nu een zoekopdracht op Google typen, wilt je dat jouw inhoud bovenaan de resultatenpagina komt te staan. Om dit te bereiken, moet je inhoud publiceren die de vraag beter beantwoordt.

Zoekmachines zijn eigenlijk marktplaatsen waar het aanbod (= jouw inhoud) wordt gekoppeld aan de vraag (= vragen van gebruikers). Je hebt geen controle over de regels van zo’n marktplaats (= het algoritme), maar je kunt er wel voor zorgen dat je aanbod aan de vraag voldoet. Hoe? De belangrijkste techniek is door trefwoord onderzoek te doen.

Het heeft geen zin om content over auto’s te produceren als gebruikers alleen op zoek zijn naar fietsen. Bovendien, als de vraag naar auto’s bestaat maar te klein is (laag zoekvolume) of niet te gelde maakt (lage conversies verwacht), is het misschien niet de moeite waard om te investeren. Zorg er bij het opstellen van jouw SEO-strategie voor dat je de zoekwoord mogelijkheden goed analyseert. Overweeg de volgende hulpmiddelen om je bij deze taak te helpen:

Meestal wil je de ‘sweet spot’ vinden: zoekwoorden met een hoog zoekvolume, weinig concurrentie en een hoge conversie-intentie. Als je oefent, zul je merken dat brede zoekwoorden (meestal 1 of 2 woorden) een enorm zoekvolume hebben, veel concurrentie hebben en meer “bovenaan de verkooptrechter” staan. Longtail-zoekwoorden (meestal 4 of 5+ woorden) hebben een lager zoekvolume, minder concurrentie en converteren vaak veel beter. Vraag om advies van experts bij het opstellen van jouw zoekwoord strategie.

Technisch on-site: jouw website SEO-compatible maken

Zodra je jouw zoekwoorden heeft, moet je van jouw website een passend landingspunt voor hen maken. Als je gebruikers wilt aantrekken die geïnteresseerd zijn in fietsen, moet jouw website niet alleen over auto-inhoud gaan.

Er zijn veel dingen om op een website te optimaliseren:

  • Website-architectuur
  • Robots.txt
  • Sitemap.xml
  • Paginatitels
  • Metabeschrijvingen
  • Header-tags
  • Schema-opmaak
  • Backlink Profile
  • Optimalisatie van paginasnelheid
  • Mobielvriendelijkheid
  • En nog veel meer.

Websites moeten goed doorzoekbaar zijn (voor zoekmachines) en goede inhoud (voor gebruikers). De combinatie van beide maakt merken succesvol. Nogmaals, als je niet bekend bent met SEO, kunt je deze taak niet alleen uitvoeren. Vraag een website audit aan bij professionals.

Backlink profiel en online autoriteit

Zoals we hierboven al zeiden, zijn backlinks een van de meest kritische factoren voor online ranking.

Het zijn links die zijn gegenereerd vanaf een webpagina die naar een andere webpagina verwijzen. Bij het crawlen van internet gebruikt Google backlinks om tussen alle pagina’s te navigeren. Bovendien telt Google dergelijke backlinks als “stemmen” die autoriteit verlenen aan de doel pagina’s.

Wees voorzichtig! Niet alle backlinks zijn gelijk gemaakt! Sinds de jaren 2000 hebben veel marketeers de kracht van backlinking begrepen en misbruikt. Betaalde links, links farm of Private Blog Network (PBN) zijn black hat SEO-praktijken die je tot elke prijs moet vermijden. Als gevolg daarvan werden de algoritmen van zoekmachines slimmer. Tegenwoordig bestraft Google dergelijke technieken. Echte backlinks verdienen is de juiste manier om dit te doen.

De beste manier om waardevolle backlinks te krijgen, is door inhoud van topkwaliteit te schrijven en te wachten tot mensen op natuurlijke wijze naar jouw bron wijzen. Zorg ervoor dat jouw inhoud een referentie in de branche verdient. Zou je dit blogartikel bijvoorbeeld niet delen als een goede bron over SEO (subliminale boodschap hier)? je kunt ook contact opnemen met website-eigenaren en hen vragen te linken naar specifieke pagina’s die voor hen zinvol zijn.

Hoe zit het met links die naar jouw website verwijzen die verdacht zijn? Je hebt natuurlijk geen controle over wat er buiten je domein gebeurt. Slechte bronnen, van een lage pagina-autoriteit of inhoud met spam, kunnen naar je linken. Concurrenten kunnen die backlinks zelfs expres maken, in de hoop dat Google jouw website bestraft.

Om deze reden wilt je het backlinkprofiel van jouw website controleren. Gratis tools zoals Google Search Console helpen je daarbij. Als je slechte backlinks opmerkt, neem dan contact op met de website-eigenaren en vraag beleefd om ze te verwijderen. Ze kunnen je negeren, maar in dat geval kun je die links nog steeds afwijzen en een verzoek indienen bij Google. Zorg ervoor dat je contact opneemt met website-eigenaren voordat je een dergelijke tool gebruikt: Google let op de inspanningen die je doet om je website schoon te houden.

Laatste ding over backlinks: er zijn dofollow en nofollow. Dofollow-links zijn degenen die “link juice doorgeven” van de eerste website naar de website waarnaar wordt gelinkt. Ze zijn waardevoller dan nofollow-links (bijv. backlinks afkomstig uit een commentaar gedeelte) die geen link equity doorgeven. Nofollow-links brengen echter nog steeds verkeer met zich mee, dus negeer ze niet volledig.

Houd jouw concurrenten in de gaten

Je website is niet de enige in de digitale markt. Andere bedrijven willen ook de beste Google-spots, wat betekent dat concurrerende bedrijven hard werken om topposities en verkeer te krijgen.

Op zoekmachine-indexen vergelijken en rangschikken algoritmen alle inhoud die van internet is opgehaald. In dit stadium concurreert jouw website met alle anderen in de wereld (meer nauwkeurig: met alle andere die zijn geïndexeerd door de zoekmachine). Om op te vallen, moet jouw inhoud relevant zijn voor de zoekopdracht en zo nuttig mogelijk zijn.

SEO experts weten wat de belangrijkste factoren zijn voor een hoge ranking. In feite tellen meer dan 200+ factoren alleen al voor Google-algoritmen, en die processen evolueren met de tijd.

U moet die updates en ook jouw concurrenten in de gaten houden. Ze blijven niet stil zitten.

Voordelen van goede SEO

Het belangrijkste doel van SEO is om bezoekers naar jouw website te trekken. Als je het goed doet, kun je met white hat-oefeningen zowel kwantiteit als kwaliteit verkeer krijgen. De mogelijkheden zijn enorm om geld te verdienen met jouw webpagina’s. In een notendop, hier zijn de redenen waarom SEO goed is voor jouw bedrijf:

  • Je krijgt een hoge online zichtbaarheid
  • Je levert waardevolle informatie aan je publiek
  • Je trekt het juiste publiek naar je deur
  • Je hoeft niet te betalen voor advertenties
  • Je krijgt meer klikken dan uit advertenties (op een langetermijnstrategie)
  • Je krijgt een hoge Return On Investment (ROI)
  • Je behoudt jouw SEO-voordelen voor altijd
  • Je kunt de prestaties van jouw SEO-campagne nauwkeurig volgen
  • Je maakt jouw webpagina’s Google-compatibel

Kortom, SEO helpt je om meer autoriteit op internet te krijgen. Online gebruikers vinden je gemakkelijker, vertrouwen meer op jouw merk en kopen eerder jouw producten of diensten.

10 SEO-mythen ontmaskerd

Er zijn veel SEO-bureaus of freelancers op de markt. Er zijn er die bereid zijn om jouw geld te krijgen door ongelooflijke resultaten te garanderen. Als vuistregel in SEO geldt: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. En enkele echte experts kunnen je over het volgende informeren:

  • SEO kost tijd: verwacht geen significante resultaten binnen 2 of 3 maanden
  • Hoge zoekwoorddichtheid is schadelijk voor jouw website
  • Links zijn nog steeds een van de belangrijkste factoren voor het rangschikken van vandaag
  • Content is king: het is beter om minder te produceren, maar met een hogere kwaliteit
  • SEO vereist voortdurende inspanningen en is geen eenmalige investering
  • De #1 positie van Google is geen doel: conversies zouden je doel moeten zijn
  • Deelnemen aan Black Hat SEO kan jouw website benadelen
  • Wat voor anderen werkt (zeg: grote merken) werkt mogelijk niet voor jou
  • Sociale media zorgen wel voor extra zichtbaarheid maar helpen niet om hoger te ranken
  • Betaalde advertenties verbeteren ook niet de organische ranking

Kortom, geloof die belovende 400 nieuwe backlinks per maand niet. Of degenen die je vertellen dat jouw website na 3 maanden op de eerste pagina van Google zal staan ​​voor 200 zoekwoorden. Het is niet haalbaar met white hat-technieken en het zal jouw webpagina’s schaden.

SEO is een langetermijnstrategie die expertise en inzet vereist. Als je verwacht jouw omzet in 2 maanden te verdrievoudigen, dan is SEO niets voor jou.

SEO-samenvatting

Wat is jouw bedrijfsdoelstelling?
Dit is de eerste vraag die je jezelf altijd moet stellen voordat je een marketing campagne start.

Verduidelijk ook de volgende items:

  • Wat zijn jouw unique selling points?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wie is je doelgroep?
  • Welke digitale platforms wilt je benutten?

Als je dan voor SEO wilt gaan, bereid je dan de volgende taken voor:

  • Zoekwoordonderzoek
  • Website-audit
  • Website fixes en implementaties
  • Inhoud productie
  • Backlinks en outreach

Krijg ondersteuning van SEO-professionals. Zij helpen je jouw digitale doelen te bereiken. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag!

Scroll naar boven